Digital Arbetsplats – Skogssällskapet.
”Frontnode, med Digital Arbetsplats har bidragit till att vi kan berika vår skogar och skogsägare.”
Stefan Hillerström, IT-chef Skogssällskapet
”Frontnode, med Digital Arbetsplats har bidragit till att vi kan berika vår skogar och skogsägare.”
Stefan Hillerström, IT-chef Skogssällskapet
Skogssällskapet är en allmännyttig stiftelse som arbetar för hållbar utveckling av skog och mark. Vi finns i Sverige, Finland, Lettland och Litauen med 25 kontor. En verksamhet med de flesta medarbetarna som mobila användare och stora krav på tjänster som innehåller IT.
Skogssällskapet IT-arbetsplats var tidigare en väl standardiserad och ”managerad” IT-miljö. IT-arbetsplatsen var baserad på traditionella LOKALA Microsoftlösningar, vilket gav en väl standardiserad IT plattform. Då Skogssällskapet stod inför en större förändring och omorganisation var en av lösningarna att modernisera IT än mer och då med tanke på de möjligheter som finns idag, till att minimera all hantering runt tekniken och ha full fokus på produktiviteten.
Valet gjordes med att Frontnode idag levererar en tjänst som kallas Digital arbetsplats och som hanterar hela IT arbetsplatsen för vår verksamhet till en fast avgift per användare och månad. Teknik, support, förvaltning och utveckling av IT-arbetsplatsen ingår i tjänsten, vilket göt att vår verksamhet har alla fokus på produktiviteten för vår egen verksamhet.
Ett citat från kunden som ni kan se i filmen är ”Frontnode, med Digital Arbetsplats har bidragit till att vi kan berika vår skogar och skogsägare.”
Stefan Hillerström, IT-chef Skogssällskapet
Br Johnssons Rör ingår i kedjan Monterra och utför tjänster inom VVS, samt har butiker för bad och värme i Tidaholm och Tibro.
BR Johnssons rör (Monterra) har valt att modernisera sin arbetsplats genom Frontnodes tjänst Digital Arbetsplats. Med tjänsten får de en alltid modern IT med rätt verktyg för verksamheten att nyttja i digitala processer, vilket förenklar vardagen och utvecklar deras affär. Se filmen som ger deras projektledare nya möjligheter genom styrkan i Teams.
Hushållningssällskapet är 15 fristående sällskap över hela landet som tillsammans och var för sig erbjuder rådgivning för lantbrukets och landsbygdens utveckling. Varje sällskap producerar och levererar kunskap för hållbar utveckling och lönsamhet i landsbygdens näringar.
Hushållningssällskapet Västra är ett av dessa sällskap och de var tidigt ute med den Digitala Arbetsplatsen, som hjälpte dem till att bli en modern och flexibel arbetsplats. Lokala tekniker kunde avskaffas, klientmiljön kunde automatiseras och skötas remote, samt att användarna nu kunde lägga all fokus på sin verksamhet. När sedan möjligheten kom att helt kunna flytta upp sin IT-miljö i molnet och samtidigt minska kostnaderna, så var valet ganska enkelt. Med Microsofts nya ”Windows Virtual Desktop”-lösning, kunde nu Hushållningssällskapet Västra avveckla samtliga lokala serverar och flytta all sin data och alla sina affärskritiska applikationer till Azure-molnet. Användarna får nu en ännu större flexibilitet i att kunna utföra sitt jobb, när som helst och var som helst. Enkelt, smidigt och säkert, helt åtkomstbart via sin Microsoft identitet. Miljön är dessutom enkel att skala och möjlig att helt anpassas efter verksamhetens behov. Detta är en modern, bekymmersfri och hållbar IT-lösning.
Pondra fokuserar på verksamhetskritisk kommunikation på alla nivåer hos kunder med behov av extrem tillförlitlighet.
Pondra erbjuder högkvalitativa tjänster för verksamhetsutveckling, projektledning, tekniskt upphandlingsstöd och teknisk systemutveckling. Vi verkar inom försvar och samhällssäkerhet, offentlig sektor samt produktutvecklande organisationer inom områdena energi, telekommunikation, transport/infrastruktur och medicinsk teknik.
Den digitala arbetsplatsen har gjort att vi numera kan lägga all fokus på vår verksamhet och samtidigt veta att vi alltid har de rätta verktygen och en modern plattform. Det gör att vi numera inte heller behöver ha lokala tekniker på plats utan allt kan skötas och har automatiseras till vår fördel. Det är enkelt när medarbetare och kollegor slutar, vilket tidigare var en besvärlig process.
DL Systems utvecklar boknings- och betallösningar för den svenska besöksnäringen, med kunder såsom Kläppen Ski Resort, Lisebergs Camping, Grönklittgruppen, Nordic Camping och Bengt-Martins samt ytterligare 170 anläggningar i Sverige.
Vårt samarbete inleddes när DL Systems hade växt ur sin befintliga driftsmiljö och led av prestandaproblem, återkommande störningar och andra incidenter. Efter en genomlysning utifrån DL Systems förutsättningar och krav, utformades en ny virtualiserad systemdesign. Miljön och databaser migrerades och standardiserades på Windows Server 2012 i vårt datacenter. Vidare ersattes licensmodellen så att DL Systems idag endast betalar för det som de faktiskt använder. Deras miljö är idag redundant, helt molnbaserad, övervakad och skalbar för framtiden. Förvaltning och support sker av vårt team i nära dialog med kunden.
”Vi hade växt ur vår gamla plattform för DLBOOKIT när vi fick hjälp att designa, implementera och driftsätta en ny helt molnbaserad och skalbar lösning utefter våra behov. På köpet fick vi ett partnerskap inkluderat med personlig och engagerad rådgivning samt support.” Lennart Wikström, VD DL Systems AB
Premier är ett modernt serviceföretag och med rötterna i svensk industri, vet de allt om att bemanna och driva hela processer i anslutning till kundens verksamhet. Det finns idag två verksamhetsområden; Personalservice där kunderna får hjälp med tillfällig resurspersonal samt Industriservice som erbjuder infrastrukturella tjänster bland annat mot tillverkningsindustrin.
Vårt team har en mångårig relation med Premier Sverige, där vi tillsammans gått från en systemmiljö i Premiers egna regi till en helt molnbaserad lösning. Premier migrerade tidigt till Office 365 och valde även att flytta sin servermiljö med affärssystem till vårt lokala moln. Premiers behov av support löser vi genom vårt tjänst support som har en lösningsgrad på 80% redan i första linjen.
”Vår lokala servermiljö var till åren och det var inte längre möjligt att få support från tillverkaren. När vårt behov av att ersätta den kom upp till ytan, fick vi förslaget att vi skulle gå över till en helt molnbaserad IT-lösning. Vi har med vår nya lösning helt andra möjligheter att kunna växa flexibelt och göra andra förändringar i våra system. Vi har idag också en timbank för support på plats, som ger oss en stor trygghet och en bra partnerkänsla.” Magnus Lindberg, COO Premier Service Sverige AB
För en av nordens större IT-outsourcingaktörer och deras slutkunder, levererar vi tjänster kring applikationens livscykel. Vårt senaste avtal har en slutdestination i Danmark, med cirka 1000 applikationer/år.
Kortfattat innebär uppdraget att slutkunderna använder vår Applikationsportal för snabb och effektiv nedladdning och installation, alternativt beställningsrutiner för applikationer som behöver paketeras och kundanpassas. Våra SLA-nivåer ger slutkunden testade applikationspaket, färdiga att installera, i retur inom 48 timmar till konkurrenskraftiga priser. Genom vår effektiva och kvalitetssäkrade arbetsprocess, kan vi göra arbetet med egna resurser, placerade i Sverige.
Kronhusgatan 7
411 05 Göteborg
Söder Mälarstrand 65C, 5 tr.
118 25 Stockholm
Gesällgatan 5
541 50 Skövde
Kungstorget 1
451 30 Uddevalla
info@frontnode.se
010-220 35 35
We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, you cannot refuse them without impacting how our site functions. You can block or delete them by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website.
These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.
If you do not want that we track your visist to our site you can disable tracking in your browser here:
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.